Despre PR, mass-media, diverse mocăngeli și profesionalism

Pornesc de la ce scria jurnalistul Alin Golban pe Clujust.ro dar și de la ce scria deunăzi  Liviu Alexa pe ZiardeCluj.ro.

Citatul de mai jos e al lui Golban și subscriu total la el. Știu că îmi voi ridica oameni în cap și unii vor fi probabil foarte dezamăgiți de numele citate mai sus dar hai să trecem, prieteni, de orgolii și să vedem PROBLEMA.

„O să ziceți că banii vin din publicitate. Vin și nu vin, tot din cauza imaginii stricate, dar și pentru că mai nou toată lumea trimite comunicate de presă și se așteptă să fie publicate gratis. Plus că proiecte de genul celor amintite mai sus (Rise Project, Casa Jurnalistului) nici nu pun publicitate pe site, tocmai pentru a fi total independenți. Amintesc aici altă publicație online fără publicitate, dar care are patron: PressOne.ro Culmea, a trebuit să vină un american să investească într-un proiect de presă. Și rezultatul se vede: Conținut de calitate scris de jurnaliști care nu au grija zilei de mâine.

Așadar, până când românii vor înțelege că jurnaliștilor independenți nu le pică bani din cer ca să scrie despre diverse probleme din societate, trag un semnal către antreprenorii care vor să schimbe România în bine”, scrie Golban.

„Agentiile de media si cele de PR incaseaza fee-uri de zeci de mii de euro pe luna de la FIECARE client de top, iar noi strangem din dinti ca sa platim facturile incercand sa obtinem publicitate de la clienti locali.
Aia nationali fac „activari” de sute de mii de euro pe week-end, DAR umbla cu cersitul la presa locala sau trimit doua beri bloggerilor.”, scria Alexa.

Ei sunt doi ziariști din presa locală care au avut curajul să discute public, prin texte, probleme ale presei locale dar și a colegilor, partenerilor din PR. Mulți foști colegi de breaslă, amici, la care am, fost de exemplu în emisiuni când activau în media, sunt acum în PR. Eu îi consider colegi, parteneri în relație media-PR.

Am discutat zilele astea cu foarte mulți colegi de breaslă, unii conduc media, alții au funcții de răspundere în zona editorială, alții sunt, ca mine, mici antreprenori de tip freelanceri-cei mai expuși, pentru că suntem singuri, noi facem și redacțional, și administrație de srl/pfa și marketing și publicitate. Păi publicitate nu prea facem. Că nu prea vine. Și aici ating punctul cel mai nevralgic. Cei cu care am discutat, nume cunoscute, stimate în breaslă, dau dreptate celor doi ziariști citați. Dar nu vor să le dau numele si voi respecta asta.

În ecuația asta client-agenție/Pr freelancer-ziar/site/radio/tv  ULTIMA VERIGĂ mi se pare a fi cea  mai expusă, cea mai nedreptățită (si nu pt ca activez, încă, în ea).

Pentru că un ziar/site/radio/tv are cheltuieli, costuri la fel cum are și o agenție sau un PR freelancer. Plătește hosting, taxe la stat pe salar, telefon, benzină, chirie sediu (cine are mașină pe srl/firmă sau o folosește pe cea personală și pentru subiecte). De angajați nici nu mai vorbesc că mă apucă amețeala, eu cel puțin pot doar plăti colaborări punctuale. (am și făcut-o)

Aici mi se pare că se rupe lanțul: clientul oferă fee-ul de PR agenției / pr-ului, apoi  acesta, tot mai obișnuit cu „mocăngeala”, vine cu comunicatul de la firme  tari, Auchan, Porsche, Lidl etc etc . Sau mari festivaluri, hai să o trag pe felia mea, să nu se zică că mă feresc, UNTOLD, ELECTRIC CASTLE, TIFF, Jazz in the Park, sunt numele cele mai mari care îmi vin în minte.

Unii dintre cei citați își dau seama, AICI MĂ REFER LA PRESĂ LOCALĂ, că și aceasta contează, că și asta a lucrat la imaginea lor, la notorietatea lor, mai ales la început, la primele ediții, când încă nu erau mega, ca acum. Si că presa locală, are, totuși, audiența ei, una de multe ori chiar importantă. Pentră audiența înseamnă expunere.

Și alocă bugete, nu ignoră, văd că e important să respecte media cu un parteneriat plătit. E un semn de respect, așa văd eu.

Ok. Nu am pretenția să dau sfaturi, nu pot obliga nici un festival să aloce buget de media, dar nici nu pot să ignor când sunt fenomene de masă gen Untold sau Electric Castle, TIFF etc. etc. Și aici am polemizat cu Alexa de ex, dar și cu alții care sunt mult mai duri ca mine și spun sau sunt de acord cu asta:

„Tuturor naivilor din presa locala care vizibilizeaza EC sau Untold le transmit ca „taxa” de sponsorhip pentru bancile sau berile sau kauflandurile care sponsorizeaza EC sau Untold este de minim 300 000 de euro PER CONT.

Faceti-le, fraierilor, articole moca despre cum a fost aseara la Untold si ii veti ajuta anul viitor sa ceara 500 000, fiindca se vor lauda cu cifrele si cu aparitiile facute atat de moca la voi.” (Alexa)

Hai să recunoaștem că de data asta cel puțin există un mare dram de adevăr în cele de mai sus.

Și că asta deranjează în zona PR, deranjează teribil când cineva o spune.

Pe de altă pare există regulile clasice ale presei, care nu pot fi ignorate. Dai pe media ta, ce o deții,  ce consideri că e relevant pentru publicul produsului tău, oricare e, oricât e, îl respecți. Ce nu, dai delete, chiar dacă PR-ul ție amic de ani și ani, ai petrecut timp cu el în diverse ocazii și știi că se va supăra tare. Aici trebuie să ai cojones, să îți asumi. Presa se face pentru public și un comunicat care are info de valoare, care interesează public nu îl poți ignora, sau îl poți, că în fond în media ta tu decizi dar nu e profi. Aici e spinoasă treaba.

Să mai zicem că și fee-urile nu sunt mereu cele mai mari, iar primele bugete pe care le taie o firmă sunt cele de …PR.

Soluție:

Cred că orice firmă sau festival cu ceva anvergură nu mai trebuie să  ignore media, să conștientizeze că atât timp cât media este o activitate economică, ca și PR-ul, trebuie să aloce un buget, oricât e el de mic, pentru apariții media. Să se termine cu mocăngeala deși știu, am lucrat și eu PR 3 ani buni la o universitate,  că una din tactici e să obții cât mai multă expunere moka. Dacă se poate, și da, se poate. Încă.

Pentru mine e un semn de respect cînd cineva alocă niște bani. Altfel să nu se mire PR-ii că zboară multe comunicate direct la coș sau că siteurile cu cea mai mare audiență din Cluj, sau chiar nișe cu un public format și cu jurnaliști onești nu mai scriu de x sau y comunicat primit.

Și mie mi-e dor de ziua când un PR, care te și cunoaște mai ales, că ai mâncat o pâine cu el ceva ani prin redacții,  îți scrie și îți zice, hai omule, trimite rate cardul ca e posibil să am un client, hai că vin cu cu un client. Te simți bine, exista un respect, garantat a doua oara mai dai o știre moka că așa vrei tu, în plus, pui și un banner etc.

Merge cineva cu mocăngeală la știridecluj.ro? Nu tati, nu merge,  pentru că oamenii de acolo și-au construit un produs pe care-l vând pe bani și, sincer, bine fac.

Dacă nu ar fi costuri în media, dacă nu ar fi o activitate economică unde se dau salarii atunci discuția nu ar mai exista.

Cât timp e așa, cât timp presa de calitate, o știu perfect PR-ii, e scumpă (Rise, Pressone.ro, Hotnews,ro, Casa Jurnalistului- dau exemple pe național, dar sunt exemple bune și de presă locală, în special în zona nișelor, unde este și onestitate, nu dau nume acum), ea necesită infuzie de capital ca semn de respect.

Avem acum presa pe care o merităm pentru că așa o tratăm.

Nu aruncați cu piatra, haideți să dezbatem. În fond e doar o opinie. 

Știu că problema e foarte delicată, spinoasă. Comentarii ceva?

 

Părerea ta contează:

comments

2 thoughts on “Despre PR, mass-media, diverse mocăngeli și profesionalism

  1. Buna Tiberiu,

    Legat de acest subiect cred ca in primul rand publicatiile ar trebui sa raspunda cu un mail in care sa trimita un rate card(o prezentare) cu optiunile de promovare prin respectiva publicatie.
    Liviu Alexa si-a pus in cap toate companiile de PR cand ar fi putut sa dea cate un reply in care sa zica: „vrei aparitii in ziar, platesti. In plus te pot promova si pe NCN si te costa atat.” Urat gest, oricum. Oamenii din presa ar trebui sa fie prieteni buni cu cei din PR.
    La randul lor si agentiile de PR platesc oameni care sa scrie content si sa pregateasca materiale cat mai atragatoare pentru public, pentru ca si presa vrea totul pe tava si sunt putini jurnalisti care scriu presa de calitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *