Acest dicton se pare ca se adevereste din nou. Decizie total neasteptata pentru mine, pentru multi „cafegii de serviciu” una normala, plecarea lui Liviu Alexa dupa tranzactia cu V. S. Dancu, Ioan Rus si Arpad Paszkany care au devenit oficial actionari la trustul Presa Buna plus Transilvania Channel inseamna, in opinia mea, o pierdere pentru media clujeana pentru ca Alexa a trudit la acest trust din greu. Din anuntul facut in stilul caracteristic pe blogul sau asta inteleg eu, ca azi e prima zi a lui fara presa. Este imposibil ca el are microbu in el, ca si mine. Va reveni zic eu.
M-am abtinut sa comentez pe larg tranzactia mult discutata pentru simplul motiv ca nu am vrut sa speculey neavand informatii. Ma bucur ca am putut sa prind in cartea mea de istoria presei clujene vechiul trust Presa Buna. Azi, de ziua lui de nastere, ii urez La multi ani. Fac asta pentru ca am lucrat si eu, 4 luni, in acel trust, la Citynews.ro, ca cityreporter, exact in perioada cand am depasit pe online Clujeanul si Ziua de Cluj si nu pot uita acele luni pline de munca.
Dau mai jos intreg anuntul cumpararii trustului Presa Buna + Transilvania Channel TV pentru ca de acum vom vorbi de un ALT proiect, de alti conducatori, din momentul iesirii din scena a celui care a dezvoltat trustul. Liviu Alexa.
„AGERPRES
Duminică, 22 Mai 2011 10:45
Vasile Dâncu va conduce un grup media – interviu
Sociologul social-democrat Vasile Dâncu, fostul ministru PSD de Interne Ioan Rus şi finanţatorul echipei de fotbal CFR Cluj, Arpad Paszkany, au decis să colaboreze împreună în cadrul unei afaceri în care au preluat câteva media clujene.
Vasile Dâncu, care este şi preşedintele Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie, a acordat Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES un interviu pe tema proiectelor media pe care le are împreună cu partenerii săi de afaceri.
AGERPRES: Domnule profesor, se spune că sunteţi pe cale să deveniţi unul din mogulii presei din România. Dumneavoastră ce spuneţi? E mai mult decât un zvon?
Vasile Dâncu: Despre mine s-au spus, de-a lungul timpului, o mulţime de lucruri dintre cele mai ciudate şi fără nicio legătură cu realitatea. Termenul de mogul este însă unul care îmi displace profund pentru că nu fac parte din categoria caracterelor dominatoare. Sunt un om al ideilor, al consensului, al analizei, dar în acelaşi timp al provocărilor. Din această perspectivă, zvonul de care vorbiţi are un sâmbure de adevăr în sensul în care am acceptat implicarea mea în acţionariatul unui grup de presă din România, prezent deocamdată doar în Transilvania. Voi conduce un grup media care va materializa un proiect mai vechi, o obsesie, aproape. Am tot aşteptat să-l facă alţii, dar am păţit ca ardeleanul în Gara de Nord, am văzut că tot scăpăm trenurile, aşa că am constatat că e bine să ai, totuşi, ‘lucrul tău’. Deci, nu mogul, ci manager şi strateg pentru o construcţie modernă de media.
AGERPRES: Este vorba aşadar de o certitudine… Mai concret, despre ce grup este vorba?
Vasile Dâncu: Este deocamdată prematur să vă ofer foarte multe informaţii întrucât grupul de presă despre care vorbesc este în proces de consolidare. Pot să vă spun însă că grupul se va forma în jurul unui nucleu de instituţii media cu o solidă notorietate în Cluj şi în Transilvania şi amintesc aici: postul de televiziune NCN, postul de televiziune Transilvania Channel, cotidianul Mesagerul de Cluj, săptămânalul Servus Cluj şi portalul online Citynews. Am achiziţionat aceste instituţii media de la foştii acţionari împreună cu un grup de parteneri din România şi străinătate. Îi amintesc aici pe bunul meu prieten Ioan Rus şi pe Arpad Paszkany, cel pe care îl cunoaşte toată lumea ca fiind ‘patronul ungur’ al CFR. Este un proiect de comunicare care va rămâne deschis parteneriatelor şi proiectelor din societatea transilvană. În partea lui de maximă extensie regională, proiectul va iniţia şi politica unor parteneriate locale, din întreaga ţară, fără a ne opri la zona Transilvania – Banat.
AGERPRES: Înţeleg că grupul de presă va fi completat şi cu alte instituţii media. Ce vizaţi în acest sens şi ce îşi propună să aducă nou grupul media pe care îl formaţi?
Vasile Dâncu: Venim cu o viziune proaspătă şi dinamică pentru o Transilvanie modernă. În epoca storytellingului, poveştile Transilvaniei merită să fie spuse cu voce tare, pe toate tipurile de media. Din punctul nostru de vedere, Transilvania este un pământ al făgăduinţei care trebuie redescoperit, în fiecare secundă, în primul rând de români. Noi mai degrabă îi aflăm comorile atunci când vine Prinţul Charles sau alte personaje şi ne atrag atenţia asupra lor. Uităm mereu că în Transilvania s-a înfiinţat şcoala românească, că aici a apărut prima tipăritură şi că datorită Transilvaniei au auzit străinii de România, plecând de la povestea fantastică a lui Dracula. Am dat aceste exemple, dar am în mintea mea mii şi mii de oameni şi locuri care poartă poveşti fabuloase pe care e păcat să le trecem cu vederea. Pentru mine este un proiect personal, cu o importantă dimensiune culturală şi socială şi în el se vor regăsi valorile Transilvaniei. Credem că menirea unui grup regional este să fie oglindă şi cutie de rezonanţă pentru personalităţile culturii, ştiinţei, antreprenoriatului sau spaţiului public. Avem nevoie de coeziune şi refacerea ţesutului social de încredere interumană, afectat de crizele din ultima vreme. Personalităţile, elita transilvăneană şi naţională reprezintă elementele de legătură prin intermediul cărora ne recunoaştem ca grup, ca apartenenţă comună. Sunt convins că trebuie să promovăm tot ceea ce avem bun în Transilvania şi în România, să le facem vandabile prin promovare inteligentă, nu prin vulgarizare. În acelaşi timp însă ne propunem să îi activăm pe oameni în dimensiunea lor de cetăţeni, să îi provocăm să ia atitudine faţă de ceea ce se întâmplă în oraşele lor şi să iasă din statutul confortabil de simpli spectatori. Grupul media pe care îl vom dezvolta va fi prezent pe toate canalele de comunicare – de la cele clasice, la cele mai moderne – pentru că putem oferi conţinut de calitate pentru publicuri diferite.
De altfel, vom construi foarte repede o structură la Bucureşti pentru că acolo se iau deciziile, acolo sunt multe lucruri pe care transilvănenii trebuie să le afle de la sursă. Nu vrem să facem o presă locală de mâna a doua, ignorând ceea ce este important în România doar pentru că se întâmplă departe, la Bucureşti. Vrem să avem o reacţie rapidă la evenimente, să facem analize şi să transmitem punctele noastre de vedere fără prea mulţi intermediari. Este o formă de serviciu public pe care îl datorăm comunităţilor noastre din Transilvania.
AGERPRES: De ce aţi ales să vă implicaţi în presă?
Vasile Dâncu: Presa mi-a fost întotdeauna aproape de suflet. Cei care mă cunosc ştiu că am fost o vreme ziarist, am condus un ziar la începutul anilor 90; periodic, scriu articole în mai multe publicaţii şi particip cu plăcere la emisiuni de televiziune. Am fondat, împreună cu alţi colegi de la Universitatea Babeş-Bolyai, catedra de jurnalism din Cluj, a doua din ţară. Am fost aşadar legat întotdeauna de presă, iar profesia de sociolog mi-a oferit oportunitatea să studiez fenomenul media din perspectiva sociologiei comunicării. Îmi sunt dragi ziariştii şi cred că, într-un fel, ei sunt oamenii viitorului pentru că sunt cei care ajung să folosească cel mai rapid noile inovaţii tehnologice. Din acest punct de vedere, proiectul nostru va fi deschis producţiilor independente, jurnaliştilor freelanceri care doresc să-şi manifeste creativitatea sub numele unui grup puternic şi care are în vedere în primul rând calitatea. Pe de altă parte, beneficiem de sprijinul unor acţionari şi consultanţi din SUA împreună cu care vom dezvolta proiecte de profesionalizare a jurnaliştilor din Transilvania pe tipuri alternative de media care tind să devină viitorul în acest domeniu.
AGERPRES: Presa de la noi este într-o situaţie financiară dificilă. Mai reprezintă presa o oportunitate de business?
Vasile Dâncu: Din perspectiva de business, implicarea grupului nostru de acţionari în domeniul media este un demers care are rolul de a revitaliza din punct de vedere financiar presa locală şi regională, aflată, aşa cum aţi spus, într-o situaţie dificilă. Atunci când am luat decizia de a mă implica, alături de partenerii mei, în acest proiect, am făcut-o în cunoştinţă de cauză şi cu raţiunea unui demers de business cu o importantă componentă de responsabilitate. Noi suntem conştienţi că în zilele noastre un business nu poate rezista dacă nu este prezent activ în media, la fel cum nici presa nu poate funcţiona fără veniturile din publicitatea pe care o aduce mediul de afaceri. Aşa încât am considerat că este momentul să ne implicăm în susţinerea presei locale şi regionale având însă drept obiectiv dezvoltarea unui sistem de business media corect şi de ţinută.
Am participat la multe proiecte locale şi regionale, am făcut cercetarea sau am verificat concepte sau scheme de programming. Majoritatea s-au împotmolit după începuturi promiţătoare mai ales datorită anvergurii proiectului sau anvergurii gândirii manageriale. Suferim în provincie de limitarea aspiraţiei, de gândire parohială şi de sindromul ‘merge şi-aşa, suntem în provincie’. Cred că performanţa se poate obţine dacă urmăreşti standardul cel mai înalt, fără niciun fel de corolare sau derogări. Nu cred că oamenii aşteaptă altceva de la presa locală în materie de calitate, doar subiectele sunt altele.
AGERPRES: În prezent sunteţi membru PSD. Cum se va împăca statutul dvs. politic cu cel de acţionar al unui grup de presă, ştiute fiind desele discuţii de la noi legate de ingerinţele politicului în conţinutul editorial?
Vasile Dâncu: Sunt încă prezent în viaţa politică pentru că sunt de părere că dacă vrei să faci ceva nu poţi sta deoparte. Când am intrat în politică am avut un proiect, am ţintit să schimb lucruri şi să promovez proiecte care să aducă ‘mai binele’ pentru oameni. Unele proiecte mi-au reuşit, altele nu, am fost dezamăgit, dar am decis să nu renunţ în totalitate. Cred că starea în care se află tot mai mulţi români astăzi care-şi spun că e mai bine să nu te implici în cloaca politicii şi să-ţi vezi de proiectele personale poate fi doar confortabilă, dar nu îţi poate aduce mari satisfacţii. Eu cred că încă pot schimba ceva şi pot face ceva mai mult pentru semenii mei din politică. În momentul în care nu voi mai fi convins de asta, voi renunţa. Cât priveşte prezenţa politicului în conţinutul grupului media, este de la sine înţeles că acesta va funcţiona în baza unui cod etic, cu principii foarte clare, care nu vor lăsa loc interpretărilor. Şi spun asta pentru că proiectul nostru este unul complet lipsit de apartenenţă politică, vom face doar politica oamenilor, a comunităţii clujene şi a celor transilvănene în general. Niciun fel de parti pris politic nu va afecta munca de redactare sau punere în undă. Nu vom furniza cadre pentru monologul politicienilor locali dacă nu au nimic de spus. Indiferent de partid politic sau orientare vom deschide conţinuturile noastre spre cei care au proiecte relevante, politici orientate spre comunităţi ori idei de schimbare. Orice politician prezent va fi deranjat de întrebări şi se va supune analizei, iar spaţiile de publicitate politică din campanii vor fi marcate ca atare.
AGERPRES: Când va demara concret noul proiect, când vor avea loc schimbările de imagine şi editoriale ale grupului media pe care l-aţi preluat?
Vasile Dâncu: În momentul de faţă ne aflăm în perioada de consolidare a grupului, de repoziţionare editorială şi de rebranding. Cel mai probabil, lansarea oficială va avea loc în toamna acestui an, dar vom face schimbări din mers. Până atunci vom trece printr-o perioadă de integrare a entităţilor grupului, de reconstrucţie şi extindere la nivel regional.
AGERPRES
multumesc