Un apel important

Ne confruntam ZILNIC cu aceste fenomene descrise mai jos. De aceea acest apel este important si il consider util de mediatizat.

Agentia de Monitorizare a Presei:

“Lansăm un apel la moderaţie şi precauţie în prezentarea evenimentelor şi opiniilor care se formulează în aceasta perioadă. Încurajăm dezbaterile şi analizele fundamentate, în spiritul informării corecte a publicului. Susţinem orice demers jurnalistic temeinic, care nu este viciat de interpretări şi speculaţii excesive”.

APEL catre jurnalisti, organizatii profesionale, sindicate media, patronate

1. Zvonuri şi Speculaţii. Nu prezentaţi sau comentaţi zvonuri ca informaţii şi ştiri. Introducerea de zvonuri în circuitul informaţional înseamnă validarea lor (în special atunci când sunt prezentate de canalele de ştiri).

2. Impostura. Promovaţi competenţa – promovaţi persoane relevante pe domeniile în discuţie, persoane pe care le recomandă CV-ul profesional, competenta dovedită anterior, specializarea.

3. Comentatori de serviciu. Nu există nici ziarişti, nici politicieni multilateral-dezvoltaţi, cu competenţe şi capabili să aducă informaţii pertinente pentru orice domeniu în discuţie.

4. Scenarişti versus Jurnalişti. Menţionaţi vizibil jurnaliştii şi demarcaţi-i de entertaineri, infotaineri, comentatori, analişti, editorialişti, ghicitori sau scenarişti. Nu amestecaţi categoriile. Pentru invitaţii permanenţi sau cvasi-permanenţi, postăţi online CV-urile lor şi menţionaţi dacă pentru prestaţia de analiză televizată sunt remuneraţi şi de către cine.

5. Angajaţi. Precizaţi relaţia invitatului cu persoana sau subiectul dezbătut(avocat, ziarist angajat, partener de afaceri etc.).

6. Judecători. Sprijiniţi separaţia puterilor în stat, nu va erijaţi în judecători, nu faceţi presiune asupra instanţelor să ia o anumită decizie.

7. Investigaţie. Criticaţi administraţia bazându-va pe fapte, documente, situaţii concrete, prin materiale de investigaţie jurnalistică bine documentate.

8. Abuzuri. Reclamaţi abuzurile de orice fel împotriva ziariştilor, de la abuzuri fizice la cenzura în interiorul redacţiei.

9. Campanii. Refuzaţi campaniile de presă impuse de interesele financiare, politice sau de altă natură ale patronului.

10. Autoreglementare. Întăriţi organizaţiile profesionale, ca actori distincţi în piaţa media (asociaţii jurnalistice, sindicate, patronat etc.). Dacă breasla nu se autoreglementeaza, atunci politicienii vor încerca să intervină din exterior.

11. Agenda-setting. Promovaţi mai multă diversitate în subiectele prezentate. Nu lăsaţi politicienii să vă impună zilnic agenda şi subiectele pe care să le discutaţi şi rediscutaţi la nesfârşit.

12. Echilibru versus panică. Evitaţi folosirea imaginilor cu potenţial de a induce panică în rândul populaţiei. Prezentaţi un discurs echilibrat! Mai ales, în cazul relatărilor despre producerea catastrofelor naturale. Fără atitudini grave, întrebări alarmante şi irelevante, fără imagini ce promovează panică atunci când ilustraţi un subiect.

13. Informaţii fără atribuirea sursei. Precizaţi sursa informaţiilor citate de pe Internet.

Despre ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei:

ActiveWatch-Agenţia de Monitorizare a Presei este o organizaţie de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Susţinem consolidarea accesului la informaţii, a libertăţii presei şi a libertăţii de exprimare, programele de îmbunătăţire a dialogului social şi ne implicăm în acţiuni de advocacy pentru îmbunătăţirea politicilor publice ce vizează drepturile omului, mass-media şi buna guvernare.

Părerea ta contează:

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *