În sportul autohton se vorbeşte tot mai mult de procedura juridică intitulată insolvenţă, există o Lege a insolvenţei, şi asta din cauza situaţiei economice precare din România. Dacă e să ne referim doar la fotbal, un sport unde rulează mulţi bani faţă de alte discipline, Dumitru Dragomir,şeful LPF avertiza că multe cluburi sunt ameninţate de intrarea în insolvenţă, iar Liga e pregătită să aplice un plan de criză, cel cu 14 echipe în sistem play-out şi play-off.
Deocamdată doar un club, Rapid Bucureşti, a intrat oficial în procedură de insolvenţă, dar nici altele „nu se simt” prea bine şi se află la un pas de a intra în această procedură, cel mai recent exemplu fiind Universitatea Cluj. Eu am discutat astăzi cu un practiciant în insolvenţă, avocatul Laura Elena Pop, care a explicat pe scurt ce înseamnă insolvenţa societăţilor comerciale, în cazul nostru al firmelor care au ca obiect de activitate fotbalul sau orice alt sport. Precizăm că insolvenţa este o procedură de protecţie şi de salvare a unei firme iar pe durata ei aceasta nu plăteşte datoriile acumulate către terţi până la momentul declanşării procedurii dar şi multe altele.
Pasul 1. Intrarea în insolvenţă.
O firmă (în cazul nostru club cu activitate sportivă n.r.) este declarată în insolvenţă după ce Tribunalul Comercial constată că societatea are probleme serioase cu cash-flow-ul, cu capitalizarea firmei iar aceasta a acumulat datorii mari, aparent insurmontabile. Judecătorul sindic trebuie să accepte solicitarea de intrare în insolvenţă, dar poate şi să o respingă. Solicitarea către Tribunal se poate face fie de către creditorii firmei aflate în incapacitate de a-şi rambursa datoriile sau în multe cazuri chiar de către acţionarii firmei în cauză, pentru a se proteja prin câştigarea de timp pentru a-şi remodela afacerea.
Pasul 2. Ce decid acţionarii?
Adunarea generală a creditorilor numeşte un lichidator judiciar care face un raport detaliat către creditori. El evaluează patrimoniul firmei şi bunurile care îl compun şi pot fi valorificate ulterior prin vânzare acestora în cadrul unor licitaţii publice. Creditorii formează o masă credală pentru recuperarea datoriilor numite creanţe în limbaj specific. Datoriile pe care alte firme le datorează societăţii aflate în insolvenţă poartă numele de debite.
Pasul 3. Analiza şi deciziile.
Lichidatorul efectuează analiza şi propune un plan de administrate judiciară în cazul în care constantă că există indicii de revenire a firmei pe o durată de minim şase luni. Acest raport e prezentat AG a creditorilor care trebuie să îl adopte sau îl poate respinge apoi instanţei care poate respinge sau adopta planul.
În cazul în care nu există indicii de redresare, lichidatorul propune instanţei Tribunalului Comercial intrarea în faliment a firmei şi radierea ei din registrul firmelor.
Pasul 3. Banii merg întâi la stat şi apoi în salarii
Se vinde la licitaţie patrimoniul firmei, iar statul este primul care îşi recuperează datoriile. Apoi vin la rând creanţele garantatem, bugetare (salarii) şi de alte tipuri precizate clar în Legea Insolvenţei.
Asta în cazul firmelor care au bunuri care pot fi lichidate, în caz contrar există riscul ca firmele creditoare să nu îşi poată recupera prejudiciul.
Alte observaţii:
Trebuie menţionat că procedura de insolvenţă nu înseamnă neapărat încetarea activităţilor normale ale societăţii. Aceasta, dacă este bine condusă poate să transforme perioada insolvenţei într-un nou început, în care îşi redimensionează afacerea, echilibrează cheltuielile în concordanţă cu capacitatea de a face venituri şi astfel sunt şanse ca la finalul perioadei de restructurare, societatea să fie mai sănătoasă din punct de vedere economic. Şi sunt astfel de exemple pe piaţa românească.
Rapid Bucureşti poate să trecă peste acest hop al insovenţei cu condiţia ca toţi cei implicaţi să depună eforturi pentru redresare, începând desigur cu capitolul cheltuieli, care trebuie corelate cu capacitatea clubului de a crea venituri din bilete, drepturi de televizare, vânzare de produse promoţionale cu însemnele clubului şi nu în ultimul rând din atragerea de companii interesate de publicitate asociată echipei (stadion, tricouri, afişe, bilete şi altele).
Textul a aparut si aici