Mari artişti avem în ţara asta! Încă. Şcoala veche de teatru nu a murit. M-am convins ieri seară la vizionarea piesei „Divorţul de aur” cu Tamara Buciuceanu-Botez şi excelentul actor Sorin Francu, directorul Teatrului din Focşani.
Am rîs cu lacrimi, sala a fost arhiplină şi piesa bună. Tamara Buciuceanu-Botez a fost senzaţională, aplaudată la scenă deschisă, standing ovations.
Piesa e descrisă oficial aşa:
„Piesa reprezinta o punere in scena in maniera realista si retrospectiva a itinerarului vietii de cuplu, drum presarat atat cu amintiri placute, dar si cu momente tensionate, ultimele – rod al frustrarilor nemarturisite si al banalitatilor cotidiene care rutineaza cuplul.
“Divortul de aur”, dupa un text scris de Nae Cosmescu si Sorin Petrescu, intra in randul comediilor cu morala apreciate, cu sute de aplauze, de nisa iubitorilor de teatru.
Cei doi protagonişti, Tarsiţa şi Spirache Piteşteanu, ea fostă actriţă de operă, el fost instrumentist, niciunul strălucit în meseria lor, sunt acum pensionari şi cu o zi înainte de sărbătorirea nunţii de aur. Noaptea de dinaintea aniversării celor cincizeci de ani de căsnicie este un prilej pentru a devoala cele două poveşti.
Prima este cea adevărată – sau cea de faţadă, depinde cum priveşti – romantica şi nesfârşita poveste de dragoste a doi oameni ce sunt gata să-şi reînnoiască jurămintele după jumătate de secol. S-au obişnuit unul cu altul, îşi acceptă micile defecte, îşi respectă tabieturile, se ajută. Cel mai important, nu-şi pot imagina viaţa unul fără celălalt, iar singurătatea este sinonimă cu sfârşitul. A doua poveste, visul Tarsiţei, este divorţul. Cuplul din vis este unul anecdotic, cei doi soţi care se urăsc, dar le este frică să plece unul de lângă celălalt. S-au acceptat ca răul cel mai mic, pentru că le-a fost frică de singurătate, şi au acumulat frustrări şi neîmpliniri care răbufnesc după cincizeci de ani în decizia de a divorţa.
Piesa inregistrează un succes mare la public, pentru că artista deţine secretul unui farmec aparte. Captează atenţia şi o strânge ca în nişte chingi, slobozind-o doar la final. E un fel de “manevră” de măiastră. Intră în scenă şi uşor-uşor atrage, apoi domină. Nu ai ce să faci; stai şi te uiţi la ea, căci joacă cu toată fiinţa sa. Urmăreşti mişcarea, gestul. Dacă simte că publicul “rătăceşte” cu gândul în altă parte, are ea ac de cojocul lui. Scoate vreun as din mânecă. Pentru că ştie, în anumite cazuri, să improvizeze foarte bine.
Textul “Divorţul de aur” a fost scris pentru ea şi, desigur, pentru partenerul ei de joc, actorul Sorin Francu. Fără îndoială, actriţa este piesa de rezistenţă a montării, dar textul e construit în aşa fel încât cele două personaje nu pot fi separate câtuşi de puţin.