Pe durata campaniei electorale și după finalizarea acesteia, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie - IRES a realizat mai multe cercetări cu privire la percepțiile publice cu privire la acțiunile de campanie, precum și impactul acesteia asupra deciziei de vot.
Astăzi vă prezentăm rezultatele a două dintre aceste studii, primul cu privire la bilanțul comunicațional al campaniei electorale și al doilea cu privire la percepția cetățenilor asupra cadourilor electorale.
Bilanțul comunicațional al campaniei electorale:
* unul din 5 români nu cunoștea înainte de ziua votului ce tip de alegeri s-au desfășurat în 9 decembrie în România
* un sfert dintre respondenți nu știu ce funcții îndeplinesc parlamentarii
* peste o treime dintre cei chestionați nu cunoșteau înainte cu 2 zile de 9 decembrie, candidații din colegiul lor pentru Senat sau camera Deputaților
* Programul, partidul din care provine și imaginea candidatului sunt cele trei elemente principale pe care respondenții le iau în considerare atunci când votează un candidat
* Unul din 10 români spune ca ia decizia cu privire la vot chiar în ziua votului, 17% iau decizia în timpul campaniei electorale, dar cei mai mulți (63%) știu dinainte cu cine votează
* în campania pentru alegerile parlamentare, cel mai mare număr de respondenți (94%) au indicat afișele electorale ca fiind elementul de campanie pe care l-au văzut. 74% dintre cei chestionați au primit pliante, 53% au urmărit sondaje de opinie, 52% au urmărit clipurile difuzate la tv sau radio, 51% au urmărit dezbateri electorale, iar 41% au vizionat confruntări directe între candidați
* acțiunile candidaților din campania electorală influențează în mică măsură opțiunile alegătorilor: pentru 79% dintre cei chestionați, informațiile din campania electorală nu le-a schimbat opțiunea de vot nici pentru candidatul la Camera Deputaților, nici pentru cel la Senat, iar pentru 59% aceste informații nu le-a modificat decizia de a merge sau nu la vot, 8% dintre respondenți nu au urmărit campania electorală, iar 9% spun că nu au aflat nimic nou în campanie
* majoritatea respondenților (54%) cred că este foarte important ca un candidat să locuiască în colegiul pe care dorește să îl reprezinte
* cinstea/corectitudinea, sinceritatea și interesul pentru problemele cetățenilor sunt calitățile pe care un candidat trebuie să le aibă pentru a-i reprezenta pe cei mai mulți dintre participanții la studiu
Percepția cetățenilor cu privire la cadourile electorale:
* nivelul mitei electorale este unul slab, respondenții declarând că au primit în această campanie obiecte simbolice. Peste jumătate dintre respondenți declară că nu ar dori să primească niciun obiect sau cadou din partea vreunui candidat. Totuși, în campania electorală care tocmai s-a încheiat calendarele, pixurile și pungile au fost obiectele pe care le-au primit în campanie cei mai mulți dintre participanții la studiu. Unul din 5 respondenți a primit însă pliante, fulare, ziare, chibrituri, brelocuri, căni sau chiar icoane și șorturi de bucătărie. 57% dintre respondenți spun că un cadou primit din partea unui competitor nu le-ar schimba opțiunea de vot dacă acesta nu s-ar afla printre preferințele lor
* unul din 5 români consideră proastă și foarte proastă interdicția partidelor și a candidaților de a oferi alimente în perioada campaniei electorale. Totuși, trei sferturi dintre respondenți spun că această interdicție este bună și foarte bună
* aproape toți respondenții (92%) ar fi de acord ca sumele cheltuite pentru cadourile/obiectele electorale să fie donate de partide/candidați în scopuri caritabile. Totuși, datele arată că există respondenți care s-au obșnuit cu mita electorală și le lipsește
* majoritatea celor chestionați (94%) sunt de părere că mita electorală ar trebui să fie interzisă total prin lege
* 5% dintre respondenți au fost la o petrecere organizată de un candidat sau de un partid în campaniile electorale din acest an (locale și parlamentare), 20% dintre ei participând la acțiuni de acest fel în ambele campanii
* Primarul localității își păstrează o relativă influență cu privire la votul acordat de cetățeni. 9% dintre respondenți recunosc că primarul le-a dat un îndemn cu privire la alegerea senatorului sau deputatului, iar 20% dintre aceștia spun că îi vor urma sfatul
Șansele unei femei de a fi aleasă în funcția de Președinte al țării sunt incerte.
Peste o treime (37%) dintre respondenți susțin că ar vota cu siguranță o femeie dacă ar candida pentru Președinția țării, dar 26% dintre ei sunt categorici și susțin că nu ar da unei femei votul lor. De altfel, 62% dintre respondenți cred că un bărbat ar fi cel mai potrivit pentru a fi Președintele țării și doar 9% cred că ar fi potrivită o femeie pentru această funcție. În opinia participanților la studiu, o femeie ar fi mai potrivită pentru a fi deputat, senator sau primar și doar 12% consideră că o femeie ar fi potrivită pentru funcția de Prim ministru.
DETALII METODOLOGICE
STUDIU BILANȚ COMUNICAȚIONAL AL CAMPANIEI ELECTORALE
Ancheta a avut loc în perioada 7 decembrie
Volumul eșantionului: 1.370 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel național.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,70%
STUDIU CADOURI ELECTORALE
Ancheta a avut loc în perioada 6-7 decembrie
Volumul eșantionului: 1.364 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel național.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,71%
Părerea ta contează:
comments